Bij ons is dat niet mogelijk, helaas!

Bij ons is dat niet mogelijk, helaas!

Lastige generatie, die jongens en meiden van tegenwoordig. Willen allemaal invloed hebben op processen, hebben nauwelijks hart voor de zaak en ….. waar is de loyaliteit.

Ik spreek opdrachtgevers die moeite hebben met het vinden van de mid-career kandidaten. Schoolverlaters en ervaren kandidaten lukt en die posities worden vervuld. Maar die mid-career kandidaten, nee die zijn er gewoon niet.
Ik vraag dan altijd; “zijn ze er niet of weten jullie elkaar niet te vinden?” Best flauw. Waarom ik dit vraag is omdat ik het niet eens ben met de stelling dat ze er niet zijn.

In een eerdere blog beschreef ik al dat vraag en aanbod met elkaar botsen. Het is namelijk zo dat de mid-career kandidaten nu eenmaal andere wensen hebben en anders in het leven staan.
De tijd dat mannen aan het werk waren en vrouwen voor de kinderen moesten zorgen, die is gelukkig al enige tijd achter ons gebleven.

Tegenwoordig bestaat een gezin vaak uit tweeverdieners. Dus zijn er mannen en vrouwen die liever 3 of 4 dagen werken. Vaders en moeders die de kinderen naar school brengen, dus later willen beginnen. Er moet tijd zijn voor hobby’s of voor vrijwilligerswerk. Of misschien de wens om te sporten. Of wat voor reden dan ook. En dat is waar wrijving ontstaat.

Een veel gestelde vraag aan opdrachtgevers is dan ook of zij vanuit de cao bijvoorbeeld veel vrije dagen toekennen. Of dat het bedrijf misschien flexibele werkzaamheden heeft, de mogelijkheid tot parttime werken aanwezig is of dat er studiemogelijkheden zijn.
Helaas is het antwoordt meestal: “ik snap wat je bedoelt en wij weten dat dit is wat men wil, maar bij ons is dat helaas niet mogelijk”.

Wat ik mij afvraag; gaan deze bedrijven de aansluiting met de arbeidsmarkt missen? Want als dit de tendens is, dan kunnen we besluiten om te blijven klagen of we besluiten te veranderen. Want ondanks dat het veranderen ook gepaard gaat met veel frustraties en ontevredenheid, zal dit op de lange termijn optimale flexibiliteit bieden.

Ik ben van mening dat bedrijven die ontwikkelen en zich aanpassen op de veranderende markt juist in staat zijn te boeien. Personeel (blijven) binden is de volgende uitdaging.

Robert