Break the chain!

Je vinger gaat richting de knop die je computer aanzet. Je hebt inmiddels al je bak koffie gehaald waar je de komende tien minuten van gaat genieten. Je computer ratelt, langzaam komt er beeld en je ziet het welbekende inlog scherm. Het scherm dat je de afgelopen vijf jaren dagelijks zag. Het wordt hoogtijd dat je een keer weer eens je vleugels leert spreiden. Maar waar moet je nou beginnen? Wat is er nou belangrijk om naar te kijken? Waarom zou je ‘zekerheid’ in willen ruilen voor ‘onzekerheid’?

 

Sommige sectoren en branches zijn net een stoelendans

 

Dagelijks spreek ik mensen die ik rechtstreeks of indirect heb leren kennen. Mensen die vaak niet weten waar ze nou moeten zoeken in de arbeidsmarkt. Mensen zijn al snel geneigd om te kiezen voor de weg met de minste weerstand; oud en vertrouwd. Bijvoorbeeld: Een ‘collega onderneming’ die uiteindelijk exact dezelfde functie ter beschikking heeft gesteld. Een dergelijke keuze is vaak alleen een pleister op een wond die na een aantal jaar weer open gaat.

Maar wat is nou de ‘juiste’ stap om te maken? Ik ga in dit stuk niet in detail over ‘geluk’ in het werk of redenen waarom mensen weggaan bij hun werkgever. Hier is al ruim voldoende over geschreven.
Ik ga er in dit verhaal vanuit dat iemand vrijwillig op zoek is naar een nieuwe baan en niet weg hoeft bij zijn huidige werkgever.

“Zelfkennis is het begin van alle wijsheid” – Socrates

Wat belangrijk te weten, is waar je vandaan komt om te kunnen bepalen waar je naartoe wilt gaan. Denk hierbij gedetailleerd aan hoe je jouw huidige werkdag opdeeld. Wees kritisch in wat je wel en niet leuk vindt. Probeer invloeden van andere collega’s of situaties buiten te sluiten.
Wat je uiteindelijk overhoudt is een ‘ruwe’ versie van je werkzaamheden.

Dit is pas het begin. Hetgeen je nu bedacht hebt is alleen nog maar jouw referentiekader. Wat ik je alvast kan verklappen is dat deze waarschijnlijk zeer beperkt is in vergelijking met wat er in de markt beschikbaar is.

Het referentiekader is van een ieder anders.

 

“Doe research naar het bedrijf, maar laat je niet verleiden”

De volgende stap is in contact komen en in gesprek gaan met bedrijven. Dit kun je zelf doen door zelf te solliciteren of contact op te nemen met een arbeidsbemiddelingsbureau. Hierbij is het belangrijk dat het arbeidsbemiddelingsbureau je niet alleen vacatures voorlegt van vergelijkbare bedrijven, maar ook van bedrijven die in totaal andere sectoren actief zijn. Tijdens het maken van een voorselectie dien je in je achterhoofd te houden dat je geneigd bent om automatisch aannames te doen die gebaseerd zijn op je huidige referentiekader. Omdat je nu duidelijk hebt opgelijnd welke werkzaamheden je wel en niet leukt vindt is het eenvoudiger om te identificeren of je in oude patronen blijft denken.

Ga je gesprekken in met open vizier. Doe research naar het bedrijf, maar laat je niet verleiden door hoe strak een website eruitziet of hoe een organisatie zich in de markt profileert. Het is wellicht wel leuk om te vertellen tijdens verjaardagsfeestjes, maar daar heb je uiteindelijk niets aan wanneer je minimaal 1700 uur van het jaar daar moet doorbrengen.

Goed en duidelijk inventariseren is belangrijk om een juiste keuze te maken.

 

De eerste initiële gesprekken heb je inmiddels gehad. Welke partijen kies je nou om mee verder te gaan? Het is zaak dat je verder kijkt dan de voorgelegde functie en organisatie. Tracht in aankomende gesprekken met de betreffende organisatie een duidelijk beeld te krijgen van de concrete doorgroeimogelijkheden.  Wees hier zo concreet mogelijk in. Reken je dus niet rijk met termen als ‘ruim voldoende doorgroeimogelijkheden’.

Weet ook zelf wat je wilt. Wil je de breedte in of wil je de diepte in? De sector waar de organisatie in actief is hierbij ook belangrijk. Dit bepaalt namelijk ook wat je met al die vergaarde kennis allemaal kunt doen. Het inschatten van je kansen bij de organisatie (of andere) voor de toekomst is nooit verkeerd. Een punt van aandacht is hierbij of jouw functie zorgt dat je specialiseert of dat je de breedte opzoekt. De sector waar je in actief bent is hierbij een punt om rekening mee te houden. Je moet jezelf afvragen of je jezelf niet buitenspel zet in de toekomst wanneer je bijvoorbeeld specialiseert in een techniek die alleen van toepassing is in een relatief kleine of niche sector.

Natuurlijk een zeer belangrijk punt is dat je ook naar je persoonlijke situatie gaat kijken. Met name je situatie zoals je verwacht dat die in nabije toekomst zal zijn. Ik zeg hier niet dat je een glazen bol moet kopen. Houdt wel rekening met zaken zoals; verhuizen, kinderen, flexible werktijden, reistijd etc…
Mensen onderschatten al gauw wat voor een impact dit kan hebben op iemand zijn drive om door te gaan.
Resume;
-Probeer in de keuken te kijken bij andere organisaties en met name bedrijven die in andere sectoren actief zijn.
-Laat je informeren, maar hou zelf de regie!
-Don’t judge a book by it’s cover! Ga niet uit van aannames en laat je niet verleiden door een mooi marketingplaatje.
-Kijk niet alleen naar nu, maar ook naar de nabije toekomst.
Wat zijn jouw ambities? Wat wil je bereiken? Hoe ziet jouw privé situatie eruit in de toekomst?

Ik hoop dat je iets aan bovenstaande tips hebt. Kom je er echt niet uit of wil je een second opinion? Stuur mij anders een app of geef mij anders een belletje.