Doe even rustig, joh!

Doe even rustig, joh!

Ik maak veel kilometers met de auto en verbaas me vaak over het gedrag van medeweggebruikers.
Dat gejakker de hele tijd. Een ritser niet in laten voegen, zelf links blijven hangen, bumperkleven… ik heb het gevoel dat de helft van de automobilisten haast heeft. Continu haast. En dat geeft stress. Zo vaak denk ik: doe even rustig, joh! Dan laat je iemand toch even voor je invoegen? Geeft niets als iemand je inhaalt, toch? Maar doe even rustig.

Kijk, ik ben niet roomser dan de paus. Ik heb ook soms haast, piep even voor of erger me aan een aso die weer eens op het laatst zijn auto ertussen gooit. Het enige verschil is dat de mate waarin en frequentie waarmee ik me erger zijn afgenomen. Daar heb ik niet eens een cursus of training voor hoeven volgen. Het enige wat ik doe is me beter voorbereiden en het aller- allerbelangrijkste…. ik ga op tijd mijn bed uit.

Dat is ook vaak de vraag die ik wil stellen aan die paniekzaaier die bijna in mijn kofferbak kruipt, terwijl ik geen kant op kan. Is het niet een fantastisch idee om voortaan wat eerder je bed uit te komen? Dan kun je op je gemak naar je werk rijden.

Datzelfde heb ik overigens bij IKEA. Ik ben twee keer in de val getrapt om daar ‘even’ wat te eten. Nou, wat je daar aantreft….  de gratis mayonaise gaat mee in de tas, de refill wordt niet twee, niet drie, maar vier keer gebruikt en ook het navullen van de kinderijsjes wordt succesvol toegepast. Alsof je iets tekort komt.

Wat ik heb geleerd is dat ik zelf invloed heb op mijn eigen stressniveau. Als ik de dag eigenlijk al ‘te laat’ begin, dan kan ik mijn kleren niet vinden, werken de kinderen niet mee, gaat de koffie om, kom ik in de file en zat echt ALLES tegen. Tegen de tijd dat ik op mijn werk kom zit ik al op stressniveau 7 op een schaal van 10 en hoeft er maar iets te gebeuren of de grens is definitief bereikt.

Mijn wekker: zo kom ik niet te laat (tenzij er file staat)

 
Een optimale work-life balance zorgt er daarnaast voor dat je je tijd en energie kunt verdelen. Op tijd naar bed, gezond eten, sporten of een andere vorm van ontspanning. Maar laten we beginnen met op tijd je bed uitkomen. Na 5 minuten is dat waardeloze “shit-ik-ben-nog-zo-moe” gevoel echt wel weg en ga je fris en fruitig de weg op. Lekker, toch?

-Robert van Dam