Poppenkast

Poppenkast

Een van de nadelen van social media is, volgens mij dat het mensen heeft voortgebracht die zó in zichzelf zijn gaan geloven dat ze een officiële titel hebben gekregen. Influencers. Misschien loop ik op de zaken vooruit, maar krijgen deze mensen in de toekomst ook een titel als If. of Inf. voor hun naam?

Het begon ooit zo nobel. Een dienst die gratis werd aangeboden, want daar hadden mensen recht op. Iedereen is gelijk en iedereen verdient dezelfde kans. Echt: het idee was prima. Maar social media bleken zo’n enorm succes, dat de kernwaarden overboord gegooid zijn. Of misschien is het nooit een échte kernwaarde geweest, maar was het een sleutel tot aandacht.

Het is misschien ook wel lastig. Die aandacht geeft je een goed gevoel, een gevoel van betekenis. Die complimenten en vleiende woorden maken je wellicht overmoedig en misschien raak je de realiteit een beetje kwijt. Is het geen goed idee om merchandising te bedenken? Ik zie het al voor me: een button met #Robert of #Carrera.

Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat ik de meeste influencers maar niets vind en dat het een vertoning is. Ze promoten en linken naar alles, als ze er maar betaald voor krijgen. Ik heb liever echte mensen met echte verhalen, want die kom ik te weinig tegen. Ik kan het onderscheid niet (meer) maken tussen wie iets zegt tegen betaling en wie iets zegt uit integerheid en de behoefte de zaken beter, anders te maken.

Ik vind het een poppenkast geworden.

Robert