Wanneer ben je nou eigenlijk commercieel?

Wanneer ben je nou eigenlijk commercieel?

Werkend in de commerciële sector heb ik de afgelopen 13 jaar veel verschillende mensen ontmoet. Velen van hen waren, of zijn nog steeds, actief in de commercie. En vroeg of laat ben ik daarbij bepaalde types altijd weer tegengekomen.

De cliché-commercianten
Ik heb ze vaak de hand geschud. Mannen en vrouwen, heilig overtuigd van eigen kunnen. Ze zijn veel aan het woord – maar met name aan het compenseren. Van de man die zelfs de Gouden Gids wist te verkopen tot de salestijger die zó goed was, dat hij ieder bedrijf waar hij werkte winstgevend wist te maken. Dat hij ieder jaar een nieuwe baan had was vooral te wijten aan de nimmer ophoudende crisis. Of aan die directeur die een concurrent in hem zag.

Low-hanging-fruit
Altijd op zoek naar de quick-fix. Ze wachten eigenlijk steevast tot er iets op hun pad komt. Of langs hun luie stoel komt schuifelen. Op de één of andere manier slagen ze erin net voldoende onder de radar te blijven om op te vallen.

Slick-Rick
Money, money, money. Status, uiterlijk vertoon, prachtige verhalen. Echt waar, de verhalen zijn echt prach-tig. Ik ben eens gevraagd voor een recruitmentbureau met een grote naam. Ik mocht een presentatie geven aan de board of directors en kon gegarandeerd rekenen op een kwartaalbonus van 15.000 euro. Oh, en zeg gelijk maar even welke auto je mooi vindt. “Leuk! Zal ik eerst even vertellen hoe ik heet en wat IK belangrijk vind?”

Hautain-type
Hebben altijd een krukje bij zich. Niet omdat ze in de regel 1 meter 50 zijn maar om op die manier altijd op een ander neer te kunnen kijken. Ze hebben een betere functietitel, meer ervaring, betere resultaten, een grotere naam en een dikkere wagen. Niets is zo erg als mensen die zich hoger achten dan een ander.

Helaas kan ik zonder moeite nog meer types beschrijven.

Ze hebben een aantal eigenschappen gemeen. Ze zijn ik-gericht, kijken naar de korte termijn, zijn niet in staat om zich kwetsbaar op te stellen en… ze zijn misschien wel onzeker.

Daarentegen heb ik ook veel mensen ontmoet die commerciële werkzaamheden uitvoeren, maar ontzettend prettig zijn in de omgang én een veel stabieler netwerk hebben.

De mensen die eerst gaan lopen om vervolgens beloond te worden. Die echt gericht zijn op het grotere geheel, het team. Die geven en nemen. Ik vind iemand die eerlijk is en zijn of haar afspraken nakomt, commercieel. Iemand die niet het onderste uit de kan hoeft maar ook de ander wat gunt.  Want die kiest bewust voor de lange termijn en niet voor de quick-fix.

Wanneer jij zegt dat je commercieel bent, stel ik je de vraag: “Waar blijkt dat uit?” of “Op welk commercieel succes ben jij het trotst”?

Ik hoop dat je dan voorbeelden noemt waaruit blijkt dat je gericht bent op de relatie en op de lange termijn. Dat je zaken doet met bedrijven of personen die je al langer kent.

Tegelijkertijd ben ik heel benieuwd wat jij eigenlijk verstaat onder commercieel. Wat maakt iemand nou commercieel?

Robert